Indeling van de leerlingengroepen
Het aantal ingeschreven leerlingen (telling 1 februari) zorgt voor het toekennen van het aantal lesuren voor het volgende schooljaar. Het Beverbos opteert voor een indeling volgens leeftijd (jaarklassensysteem)
Vanuit teamteaching proberen we niet te werken met vaste A- of B groepen maar hanteren we de term ‘basisgroepen’. Deze groepen zijn apart voorzien van een ankerleerkracht en klaslokaal, maar stelt de school wel in de mogelijkheid om dit flexibel te gebruiken.
Door dit toe te passen creëren we meer mogelijkheden om leerlingen te begeleiden volgens noden. Zo is het driesporenbeleid een basisgroepoverstijgende werking die een gunstig effect heeft op het leren van de leerlingen, de motivatie, de planningsvaardigheden en attitude. Zorggerelateerd kunnen we ook hier werken met bijvoorbeeld een groep dat sterke instructie nodig heeft en in een kleine groep aan de slag gaat en een andere groep waar dan meer zelfstandig werk is onder toezicht van de andere leerkracht.
Uit het lestijdenpakket worden ook uren geput voor zorgleerkrachten en zetten we ook vlinderleerkrachten in om zorg mogelijk te maken in onze groepen.
Vaak horen we dat we grote groepen hebben op onze school. Administratief spreken we over leeftijdsgroepen als klasgroep, in de praktijk levert onze manier van denken juist meer kansen op om gericht met leerlingen aan de slag te gaan. We baseren ons hier op
leerpunt, waar we onderzoek naar effectief onderwijs meenemen in de visie en onze werking.