Zorgbeleid
Er zijn twee componenten in het zorgbeleid van Het Beverbos:
- Een preventieve, meer structurele component :Hoe zal onze school ervoor zorgen dat alle leerlingen zich goed voelen in de school en in de klas?
- Een persoonsgerichte, meer curatieve component: Hoe gaat onze school leerlingen met problemen opvangen en begeleiden zodat zij zich weer goed gaan voelen in de klas?
De uitbouw van het zorgbeleid in onze school veronderstelt het uitvoeren van de zorgtaken op drie niveaus:
- Schoolniveau: de coördinatie van zorginitiatieven op schoolniveau of het niveau van de scholengemeenschap
- Leerkrachtenniveau: het ondersteunen en versterken van het handelen van de leraren;
- Het begeleiden van leerlingen.
De richtingaanwijzers voor het beleid van de school, met inbegrip de zorgwerking, zijn het GOK-plan (gelijke onderwijskansen), het beleidsplan ‘leerlingenbegeleiding’ en de beleidskaarten die het schoolteam hanteert om doelstellingen, focuspunten te bewaken en kwaliteit te ontwikkelen.
Deze drie beleidselementen zorgen voor een gerichte coördinatie van de zorginitiatieven, het ondersteunen en begeleiden van leerlingen en het ondersteunen van het handelen van leerkrachten.
Het Beverbos werkt samen met het CLB Westhoek-Houtland om de zorgwerking van onze school te ondersteunen. Daarnaast werken we ook samen met het Leersteuncentrum ‘Boost’
Via
deze link vind je meer informatie over de drie niveaus van het zorgbeleid in Het Beverbos