Bouwstenen van ons onderwijs
Totale persoonlijkheidsontwikkeling
Het Beverbos staat voor een totale persoonlijkheidsontwikkeling. De 16 Europese sleutelcompetenties vertrekken vanuit een breed perspectief op leren en leven. Leer Lokaal verwerkt de 16 Europese sleutelcompetenties in de leerlijnen, daarom is het leerplan het kompas voor het onderwijs dat wij aanbieden.
Kenniscreatie
Onze school stimuleert kenniscreatie. Onder kenniscreatie verstaan we kennistoename op het vlak van informatie, ervaringen, vaardigheden en attitudes. Door geïntegreerd werken te stimuleren, faciliteren we het eigen leerproces. Via interactie, handelen, reflecteren … verwerven leerlingen stap voor stap meer kennis. Leer Lokaal formuleert doelen die kenniscreatie stimuleren.
Samenhang via geïntegreerd werken
Jonge kinderen beleven de werkelijkheid niet in leergebieden, voor een kind hangt alles samen met elkaar. De school besteedt aandacht aan deze samenhang bij het aanbod en leert leerlingen de samenhang ontdekken. Leer Lokaal ambieert en biedt ondersteuning aan om geïntegreerd te werken.
Continue ontwikkeling
De basisschool zorgt voor continue ontwikkeling. Dit wordt gerealiseerd door een weloverwogen onderwijsaanbod en afstemming tussen de verschillende betrokkenen bij het leren. Leer Lokaal hanteert een spiraalcurriculum met bijzondere aandacht voor scharniermomenten, zoals de overstap van de derde kleuterklas naar het eerste leerjaar.
Leerlingen begeleiden
De samenleving kent een grote diversiteit en elk kind heeft recht op optimale onderwijskansen. Kwaliteitsvol basisonderwijs vertrekt vanuit deze realiteit en stemt het onderwijs en de begeleiding daarop af. Via het principe van het spiraalcurriculum wordt leerstof aangeboden die via herhaling nieuwe leerstof koppelt aan bestaande leerstof in toenemende complexiteit. Leer Lokaal ondersteunt gedifferentieerd lesgeven via de aanloopfase, basisleerlijn, ondersteuningsleerlijn, verdiepingsleerlijn en de uitbreidingsfase. Onze school begeleidt vanuit deze visie de leerlingen.